transpersoonlijke begeleiding
voor volwassenen, ouders en kinderen.

DE KINDERTEKENING.

Kinderen knoeien met hun vingers in het eten. Dit is voor een kind vanzelfsprekender dan prikken met een vork. Zo ontstaat het smeren. Dat is de eerste tekening! Het kind laat een spoor achter. Dat is een bijzondere ontdekking. "Ik maak iets en het blijft. Ik heb iets aan de wereld laten zien, ik heb er invloed op". Kinderen gebruiken daarvoor de middelen die ze binnen handbereik hebben: eten, zand, schuim in bad, enzovoort.

Het kind tekent dus al voordat het tekenmateriaal van zijn ouders heeft gekregen. Later krijgt het tekenen meer functies. Het kind kan tekenen om zich uit te drukken, zich te manifesteren, om een identiteit en om een eigen belevingswereld te ontwikkelen. In eerste instantie tekenen kinderen motorisch, vanuit de beweging. Dit is nog ongericht. Motoriek en emotionele ontwikkling (spel) lopen hierbij gelijk op.

Als een kind iets tekent, vertelt het in werkelijkheid iets over zichzelf. Hij/zij is dat huis of die boom. Eens maakte een jongetje een huis met een "geheim kamertje", later bleek dat een naar gezinsgeheim te zijn. Hij gebruikte symboliek om het "te vertellen".

Kinderen tekenen vanuit hun eigen belevenissen, hun eigen wereld. Daarnaast is er een innerlijke drijfveer die het kind tot tekenen brengt. Het is een innerlijke noodzaak die te maken heeft met de behoefte van het kind om iets uit zijn binnenwereld te uiten en te communiceren, het kind kan er op dat moment niet over praten. Het beeld komt dan sneller dan de taal.

Tekeningen geven een inkijk in de onbewuste beleving van het kind. Ze laten op een voor het kind veilige manier  via kleur, vorm en beeld zien wat er in hen leeft. Kinderen met een trauma kunnen hun gevoelens (onbewust) goed zichtbaar maken in een tekening. In het echt is het vaak onbespreekbaar en "onweetbaar". Ook andere emotionele gebeurtenissen , die in ieder leven voorkomen en verwerkt worden, zonder specialistische hulp, zijn te zien in de tekenexpressie. Het tekenen op zich werkt al therapeutisch.

De eerste kindertekeningen zijn altijd hetzelfde. Over de hele wereld en in alle culturen worden dezelfde soorten kindertekeningen gemaakt. Hiernaar is veel onderzoek geweest. o.a. Rhoda Kellog heeft ons veel nagelaten.

Kun je nog wel wat ideeën gebruiken voor dit schooljaar? Volg de KORAAL tekentaal workshop op woensdagmiddag 26 oktober over Regels en Afspraken bij het CNV Connectief in Groningen. Voer een non-verbaal gesprek op papier of leer hoe je kinderen met een conflict laat strijden op papier. Eén tekentaal werkvorm doet meer dan 10 pedagogische gesprekken! 
Deelname is gratis.

Kinderen tekenen al vanaf 1.5 jaar. Het zijn oervormen die bij kindertekeningen over de hele wereld te zien zijn. Wat is de drijfveer achter dit tekenen? Je krijgt veel meer begrip voor hun innerlijke wereld en bouwt een dieper contact op door je hierin te verdiepen. Je krijgt er een taal bij. Je ontvangt een reader.

Zaterdag 12 en 19 november 2016   10.00 - 16.00 uur

 

Download mijn e-book met 7 gratis praktische tekentips om de motivatie van kinderen te stimuleren:

www.pumbo.nl/gratis-ebooks/koraal-tekentaal